Friday, November 15, 2019

Pindah Sekolah

*Ini luahan rasa. Sebab aku takde tempat mengadu. Agak sedikit emo dari segi bahasa*


Assalamualaikum wbt. Post kali ni banyak emosi sebenarnya. Aku pun sendiri tak tahu kenapa.

Beberapa bulan lepas aku nadi ada exam untuk kemasukan ke sekolah thaqef.
Dan, nadi tak dapat masuk.

Aku kecewa. Mulalah aku serabut sebenarnya. Memikirkan aku kena menguruskan 2 anak dari 2 sekolah berbeza. Dengan aku kena bela eman lagi.


*sigh*

Sebulan sebelum birthday eman, aku mengandung.
Yup. Mengandung.
Walaupun aku merancang memang untuk mengandung tahun 2020 tapi bukanlah secepat ni. Padahal aku siap download app period tracker lagi untuk tahu aku hari subur tapi still kantoi mengandung.

Kuasa tuhan kan?

Dan kuasa tuhan, 2 minggu sebelum birthday eman aku gugur.
Gugur di usia 11 minggu.
Entahlah. Aku terima kandungan tu tapi kandungan kali ni pelik sebab aku relax dan tak mabuk langsung. Cumanya aku tak nak makan. Selera makan aku memang kelaut.
Aku tanya doktor apa penyebabnya aku gugur sebab arjuna salahkan aku dengan macam-macam alasan walaupun secara halus ayat dia itu.

*Sigh. Again*

Kebetulan waktu aku gugur waktu raya deepavali. Dah cuti sekolah dapat 5 hari. Aku berkeras hati nak balik rumah mak untuk pantang kat sana dan aku tinggalkan anak-anak aku di rumah di bawah jagaan arjuna.
Ya Allah rasa nikmatnya hidup aku tanpa rasa stress sedikit pun. Tiada siapa yang pressure kan aku.

Tolonglah jangan jugde hidup aku.
Aku penat dengan pertikaian orang.

--------------------------------------------------

Berbalik hal sekolah.
Aku dan arjuna ambil keputusan untuk pindahkan thaqef ke sekolah nadi.
Aku ingatkan arjuna yang akan handle hal ini.
Tapi aku jugak yang kena selesaikan.
Straight seminggu ni aku ulang alik sekolah thaqef-sekolah nadi-pejabat daerah.
Naik lembik kaki aku.
Keputihan aku banyak turun dengan sisa-sisa darah dari gugur hari tu.
Lagi aku penat lagi banyak keluar.
Risau.

Aku tahu aku punya level self-confident aku dah takde.
Hilang.
Bila aku jumpa goverment worker ni aku rasa rendah diri yang amat sangat-sangat lagi-lagi bila cara pandangan sinis mereka pada aku yang selebet ni.

Sukarnya persekolahan kat bandar.
Sekolah agak susah nak terima sebab kepadatan murid.

Last, aku kena jumpa guru besar untuk dapatkan tandatangan sokongan.
Masa jumpa guru besar tu dia mengeluhdan cara layanan dia pun macam malas nak terima sebab murid jadi makin ramai.

Dia tanya aku kenapa nak pindahkan.
Then, aku jawablah apa yang sepatutnya.
Dengan eman yang panjat kerusi meja sana sini.
Ya Allah malunya aku.

Pastu, guru besar tu terus tanya aku.
Puan bekerja ke?
Aku geleng.


Terus airmata aku meluru keluar tak boleh berhenti.
Aku tak tahu kenapa aku kena menangis?
Secara automatik air mata aku keluar tak berhenti.
Kenapa amnah? kenapa?

Hari tu satu hari suntuk aku rasa down sangat.


Aku rasa aku depression.
Tapi aku takut nak mengaku sebab nanti orang kata aku saja adakan cerita.
Tapi aku memang stress.
Entahlah aku tak tahu nak cerita macamne.

No comments:

Post a Comment